Aktualności Powiatowego Centrum Edukacyjnego w Lubaniu
Zdalne nauczanie, które w czasie pandemii stało się koniecznością, to wyzwanie nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla uczniów i ich rodziców. Przejście ze szkoły tradycyjnej do szkoły w tzw. cyberprzestrzeni zostało odebrane przez wielu jako przewrót w dotychczasowej edukacji. Aby wszystkie strony mogły dobrze odnaleźć się w nowej rzeczywistości należy bardzo dobrze zorganizować ten model kształcenia. Niezbędnym warunkiem do podjęcia nauki jest aktywność ucznia, natomiast aby osiągał on pozytywne wyniki w nauce należy uświadomić go odnośnie celów i zadań jego działania. Uczeń musi również zostać odpowiednio zaktywizowany, aby proces nauki przebiegał sprawnie i przyniósł wymierne efekty.
Zestaw linków do stron internetowych dla nauczycieli języka obcego zawodowego
Czas pandemii to trudny okres dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli. Wszyscy musieli dostosować się do odmiennych, w wielu przypadkach trudniejszych warunków nauki i pracy. Do grupy tej należą również nauczyciele wychowania fizycznego, którzy musieli przemodelować programy nauczania i wybrać treści podstawy programowej możliwe do realizacji w sposób zdalny.Nie było to zadanie łatwe zważywszy, że główną sferą oddziaływania jest tutaj aktywność ruchowa. Wielu nauczycieli długo zastanawiało się jak monitorować i oceniać pracę ucznia.
Powstało na ten temat wiele artykułów i propozycji. Zgodnie z zapisami rozporządzenia MEN przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej (§ 9 rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r.). Według Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w czasie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku zapobieganiem i przeciwdziałaniem i zwalczanie COVID – 19...
Dnia 9 listopada odbyło się szkolenie online na temat Komunikacja w nauczaniu zdalnym. Kompetencje e-nauczyciela. Szkolenie zostało przygotowane i przeprowadzone przez doradcę metodycznego ds. przedmiotów zawodowych Monikę Połetek.
Nauka jest jak niezmierne morze. Im więcej jej pijesz, tym bardziej jesteś spragniony.
(Stefan Żeromski)
KOMUNIKACJA SYNCHRONICZNA I ASYNCHRONICZNA
W NAUCZANIU ZDALNYM
Nauczanie zdalne w szkole stacjonarnej metody, materiały i narzędzia z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnejto tytuł 25- godzinnego kursu organizowanego przez ORE, w którym mam okazję brać udział. W niniejszym oraz w kolejnych artykułach z tego cyklu, chciałabym się z Państwem częściowo podzielić ciekawymi informacjami i wiedzą zdobytą na temat nauczania zdalnego, niezbędnych zasobów, kompetencji i umiejętności nauczyciela.
W nauczaniu zdalnym kluczową rolę odgrywa odpowiednia czyli skuteczna komunikacja z uczniem. Rozróżnia się dwa rodzaje komunikacji:
- komunikację synchroniczną, czyli prowadzenie konwersacji w czasie rzeczywistym, co w kontakcie zdalnym będzie oznaczało rozmowę przez czat lub video- czy audiokonferencję
- komunikacją asynchroniczną, czyli rozłożoną w dłuższym czasie, z wykorzystaniem maila, dziennika elektronicznego, forum dyskusyjnego, dokumentu współdzielonego, kanału You Tube czy bloga nauczycielskiego.
Obie formy komunikacji mają zarówno wady jak i zalety.
Do zalet komunikacji synchronicznej zaliczyć możemy: szybkość reakcji, łatwość doprecyzowania wypowiedzi, szybkość uzyskania dodatkowych wyjaśnień. Niestety, w związku z kontaktem w czasie rzeczywistym trzeba się też liczyć z większym prawdopodobieństwem popełnienia błędów językowych i merytorycznych, możliwością pojawienia się jednocześnie zbyt dużej ilości informacji, trudnościami z odtworzeniem zaprezentowanych informacji w przyszłości. Komunikacja synchroniczna stawia też przed prowadzącym oraz przed uczestnikiem lekcji wymóg związany z umiejętnością szybkiej i sprawnej obsługi platformy oraz szybkiego pisania. Ewentualne awarie techniczne (brak prądu, zakłócenia sieci internetowej) mogą przerwać połączenie i wtedy komunikacja synchroniczna przestaje być możliwa.
Wymieniając zalety komunikacji synchronicznej należy wskazać możliwość przygotowania bardziej przemyślanych wypowiedzi oraz łatwość powrotu do wskazanego rozwiązania. Problemy techniczne nie powodują w tym przypadku przerwania lekcji i pracy z uczniem. Wadą tego typu komunikacji jest wydłużony czas reakcji na problem oraz trudności w rozwiązywaniu pojawiających się na bieżąco nieporozumień.
Wybór formy komunikacji zależy od bardzo wielu czynników, m.in. od dostępnych narzędzi i zasobów, dostępu uczniów do urządzeń mobilnych, celów lekcji oraz rodzaju wykonywanych podczas lekcji zadań.
Powyższa krótka charakterystyka form komunikacji z uczniem wskazuje jak wiele umiejętności musi posiadać nauczyciel i jakie wyzwania stawia przed nim nauczanie zdalne. W kolejnym artykule przedstawię Państwu wymagane kompetencje i dekalog e-nauczyciela.
Szanowni Państwo,
w związku ze zbliżającymi się terminami przeprowadzenia etapów powiatowych konkursów zDolny Ślązak informujemy, że z Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu otrzymaliśmy informację następujacej tresci:
Pragniemy Państwa poinformować, że zostały ustalone dwa scenariusze dotyczace przeprowadzenia etapów powiatowych konkursów zDolny Ślązak. W przypadku, gdy 5.11 zostaną przedłużone obecne zasady funkcjonowania klas IV-VIII SP, terminy konkursów zostaną przesunięte.Natomiast, kiedy okaże się, że klasy wracają do szkół lub zostaną złagodzone zasady przemieszczenia się uczniów, konkursy zostaną przeprowadzone w szkołach. Wówczas nauczyciele zostaliby zobowiązani do przewiezienia arkuszy i protokołów do Państwa. Po zebraniu arkuszy ze wszystkich konkursów, przesłaliby Państwo koperty do DODNu, rozliczając przesyłkę zgodnie z zapisami w porozumieniu.Bardzo proszę o potwierdzenie możliwości realizacji tego zadania.
Z serdecznymi pozdrowieniami
Przewodniczący WKK
Konkursów zDolny Ślązak
Minął już rok od czasu rozpoczęcia projektu „Zawodowo i profesjonalnie” realizowanego przez Powiatowe Centrum Edukacyjne w Lubaniu, skierowanego do uczniów i nauczycieli trzech placówek kształcenia zawodowego powiatu lubańskiego:
Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących im. Kombatantów Ziemi Lubańskiej, Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Adama Mickiewicza w Lubaniu,Zespołu Szkół Elektryczno-Mechanicznych im. Stefana Drzewieckiego w Lubaniu.W projekcie biorą udział uczniowie technikum kształcący się w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik informatyk, technik hotelarstwa, technik logistyk, technik organizacji reklamy / technik reklamy, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik elektryk, technik mechanik, technik pojazdów samochodowych.
Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 3 szkoły ponadpodstawowe Powiatu Lubańskiego zostały doposażone w sprzęt komputerowy oraz wyposażenie pracowni za łączną kwotę ponad 257.00 zł. w ramach projektu unijnego „Zawodowo i profesjonalnie”, który Powiatowe Centrum Edukacyjne w Lubaniu wraz z tymi szkołami realizuje już rugi rok. Koronawirus spowodował braki na rynku komputerów i procedury przetargowe trzeba było powtarzać.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy uczęszczają do szkoły na terenie objętym strefą czerwoną będą mieli lekcje na odległość. Natomiast uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy uczą się w placówkach objętych strefą żółtą, będą uczyli się w trybie mieszanym (hybrydowym). W obu strefach będą wyjątki, dotyczyć będą m. in. szkół specjalnych, szkół specjalnych w zespołach, internatów, szkół i placówek w kształceniu zawodowym i ustawicznym – w zakresie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Zmiany w funkcjonowaniu szkół ponadpodstawowych, placówek w kształceniu zawodowym i ustawicznym będą obowiązywały od poniedziałku, 19 października 2020 r. do czasu obowiązywania strefy żółtej i czerwonej na danym terenie.
Funkcjonowanie szkół ponadpodstawowych w strefie czerwonej
Od poniedziałku, 19 października br. uczniowie ze szkół ponadpodstawowych przejdą na tryb kształcenia na odległość.
Funkcjonowanie szkół ponadpodstawowych w strefie żółtej
Od poniedziałku, 19 października br. wszyscy uczniowie ze szkół ponadpodstawowych przejdą na system mieszany (hybrydowy), w trybie ok. 50 proc./50 proc. Oznacza to, że co najmniej połowa uczniów z danej szkoły będzie miała zajęcia stacjonarnie w szkole, a pozostali zdalnie. Zadaniem dyrektora szkoły będzie wdrożenie odpowiednich procedur wprowadzających oraz poinformowanie całej społeczności szkolnej o przyjętym systemie kształcenia hybrydowego.
Wyjątki zarówno w strefie żółtej jak i w czerwonej
Nauczanie stacjonarne pozostaje w szkołach ponadpodstawowych w następujących placówkach: specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, szkołach specjalnych samodzielnych lub funkcjonujących w zespołach. W szkołach tych młodzież ma zapewnioną naukę, wychowanie a także prowadzone są zajęcia o charakterze specjalistycznym, terapeutycznym, rewalidacyjnym.
Dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe nie będą mogli uczyć się zdalnie w domu, dyrektor będzie zobowiązany do zorganizowania im nauczania stacjonarnego lub zdalnego w szkole (z wykorzystaniem komputerów w szkole).
W przypadku szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe zajęcia praktyczne w strefie żółtej i czerwonej będą prowadzone co do zasady stacjonarnie, w tym u pracodawców. Jeżeli z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji części zajęć zdalnie, wówczas szkoła lub placówka będzie mogła te zajęcia prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Praktyki zawodowe w strefie czerwonej realizowane będą stacjonarnie lub w formie projektu edukacyjnego albo wirtualnego przedsiębiorstwa. W strefie żółtej praktyki zawodowe będą odbywać się stacjonarnie – o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające zdrowiu uczniów.
Ograniczeniem nie będą także objęci młodociani pracownicy będący uczniami branżowej szkoły I stopnia w zakresie zajęć praktycznych u pracodawców. Będą oni realizować zajęcia praktyczne o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające ich zdrowiu.
Ograniczeniem nie będą także objęte internaty, w których przebywają uczniowie, w tym z zagranicy.
Kształcenie na odległość w szkołach ponadpodstawowych oraz placówkach prowadzących kształcenie zawodowe lub ustawiczne
W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół ponadpodstawowych i placówek w strefie żółtej będzie realizowana nauka w formie mieszanej (hybrydowej) a w strefie czerwonej nauka będzie realizowana na odległość.
Za organizację kształcenia odpowiada dyrektor szkoły / placówki. Jest on zobowiązany do tego, aby ustalić sposób nauki. Ma również obowiązek powiadomić rodziców i uczniów jak będzie zorganizowane kształcenie.
Nauczyciele powinni zweryfikować program nauczania tak, aby dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 października 2020 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Zachęcamy do pobrania wypowiedzi Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego [plik mp4 i mp3].
https://drive.google.com/drive/folders/1bX8yGOxCXjWjyMijenhn7dEHr7-srCEN?usp=sharing
Nowelizacja rozporządzenia z art. 30b ustawy Prawo oświatowe (15.10.2020)
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej